tirsdag 2. juni 2009

Hvordan få lesere til bloggen

Denne overskriften, eller varianter av den, har blitt skrevet mange, mange ganger før. Det kan virke som om nesten de fleste bloggere på et eller annet tidspunkt ønsker å skrive noe om hvordan man skal få og ikke minst beholde lesere.

Her er en liten liste over innlegg jeg fant etter et kjapt søk på Google:
Hvordan få trafikk til bloggen... - Pengeblogg

Hvordan å få lesere, del 2 - Hasses favorittblogg

Hvordan få flere treff på bloggen din? - Frank Eivinds verden

Hvordan skaffe kvalitetstrafikk til dein blogg - Gladbladet.no

Hvordan får jeg lesere til bloggen? - BloggNorge.com

10 tips til å få mer trafikk på bloggen din - Thomas Moen

Hvordan få flere lesere til bloggen din - morgendugg

Hvordan få mer trafikk - WebMagasinet

Etc

Etc
Det er faktisk ganske utrolig hvor mange bloggere som skriver om dette. Og nå gjør altså jeg det samme. De aller fleste nevner de samme tingene. "Reglene" for hvordan man skal få og beholde lesere er faktisk ganske enkle, basert på logikk og sunt bondevett.

Nedenfor har jeg oppsummert det som går igjen hos de fleste:

- Skriv ofte
- Skriv godt
- Ha interessante overskrifter
- Finn din nisje
- Bruk pingtjenester
- Lenk til andre blogger
- Kommenter på andre blogger
- Kommuniser med leserne dine
- Bruk Twingly (gir, trafikk, men ikke nødvendigvis lesere)
- Bruk sosiale medier (Facebook, Twitter, Kudos, Blopp, osv.)
- Søkemotoroptimaliser

Noen flere?

7 kommentarer:

  1. Lær nettskriving og skriv rett, jobb med teksten, teksten er og blir det viktigste.

    SvarSlett
  2. Jeg fant også ut at svært mange blogger om akkurat dette, da jeg skrev om lille artikkel om det.

    Har hatt en del treff på mitt innlegg, så det er jo noe folk et opptatt av.

    Takker også for kommentaren din på innlegget mitt, og derfor er jeg her. Så den delen virker jo.

    SvarSlett
  3. Måtte skrive om dette jeg også. Det finnes nok ubegrenset med i dette temaet.

    http://www.stianfredriksen.no/10-tips-til-mer-trafikk/

    SvarSlett
  4. www.maaov.blogg.no

    :)

    SvarSlett
  5. www.winger.blogg.no

    Legger mye av mitt liv i det!:)

    SvarSlett
  6. http://lovemagicsex.blogg.no

    Jeg tror du har veldig rett i det du skriver. Det viktigste er å synes. Tror ikke folk er klar over det, men det finnes ufattelig mange blogger der ute. Noe for alle! Det er som i arbeidslivet, man må ha det lille ekstra for å nå toppen..

    Og litt flaks!

    SvarSlett